sobota, 25 listopada 2017

Knekkebrød czyli Norweskie chrupkie pieczywo

Knekkebrød czyli chrupkie pieczywo jest w Norwegii bardzo popularne, łatwo dostępne, można je kupić w każdym sklepie  ale często  jest pieczone w domu. Niektóre źródła podają, że było podstawą diety  Wikingów ponieważ  było trwałe i lekkie. Chlebek pieczony był na kamieniu.Współcześnie wypiekany jest  w piekarniku.

Oczywiście ja też postanowiłam je upiec po powrocie do Polski i nawet przywiozłam sobie ichniejszą mąkę. (Nie pukajcie się w głowę, choć zdaję sobie sprawę z tego, że trzeba na nią upaść aby wieźć mąkę przez pół Europy ;-) Od tamtego czasu wracam myślą do tego chlebka i kiedy na blogu Iny zobaczyłam piękne kromki postanowiłam, że teraz albo nigdy a przy okazji znalazłam też w końcu pomysł na wykorzystanie nasion chia :)

Przepis z norweskiego przetłumaczyła dla mnie Natalia, za co bardzo jej dziękuję :-)




Składniki: 

  • 100 g maki owsianej albo zblendowanych płatków owsianych 
  • 3 łyżki nasion chia 
  • 50 g uprażonego sezamu 
  • 3 łyżki nasion siemienia lnianego 
  • 50 g słonecznika 
  • 1 łyżeczka soli morskiej (moim zdaniem wystarczy 1/2 łyżeczki) 
  • 200 ml ciepłej wody 
  • 1 łyżeczka oliwy 
  • 1 łyżeczka miodu 

Wykonanie: 

Do miski wsypujemy suche składnik, mąkę owsianą lub płatki owsiane, nasiona oraz sól. W osobnym naczyniu odmierzamy wodę i dodajemy do niej miód i  oliwę. Tak przygotowaną wodą zalewamy suche składniki, mieszamy  i odstawiamy na 10 minut. 

Piekarnik nagrzewamy do temperatury 180 stopni C. Blachę do pieczenia wykładamy papierem. Masę wykładamy na papier i przykrywamy drugim arkuszem papieru. Przez górną warstwę papieru,  przy pomocy wałka,  równomiernie rozprowadzamy masę, aby powstał w miarę cienki i równy placek. Zdejmujemy górny kawałek papieru i pieczemy 10 minut. Po tym czasie wyjmujemy chlebek z piekarnika i przy pomocy noża do pizzy lub innego nacinamy chlebek aby łatwiej było go łamać po upieczeniu. Pieczemy kolejne 10 minut. Po upływie tego czasu  chlebek przewracamy  na drugą stronę. Usuwamy  papier, który był po spodem i pieczemy  jeszcze przez 20 minut albo do momentu aż będzie kruchy i przyrumieniony.  (Ja nie przewracałam na drugą stronę)

Bardzo istotne jest aby równo rozłożyć ciasto na blasze inaczej chlebek będzie nierówno się wypiekał. Z podanych składników wychodzi jedna blacha chlebka tj. ok 10 dużych kromek.



Przepis jest bardzo prost, pieczywo chrupkie i smaczne. Zachęcam Was bardzo do jego przygotowania bo zajmuje to dosłownie chwilę a jest bardzo zdrowe. Zapewniam Was, że już nie kupicie chrupkiego pieczywa :)


Korzystałam z przepisu Iny: 
https://matpaabordet.no/2017/11/20/hjemmelagetknekkebrod/

i wskazówek z tych stron:

http://thanksforthefood.com/norwegian-knekkebrod-recipe/
http://przepisyzpodrozy.pl/knekkebrod-norweski-chleb-chrupki/

Przepis bierze udział w akcji Mops w Kuchni: Kuchnia Skandynawska 2017.



4 komentarze:

  1. Lubię chrupkie pieczywo, ale nie wiedziałam, że w tak prosty sposób można je samemu zrobić! ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja się przyznam, ja nie lubię ale to jest bardzo smaczne, nie smakuje jak tektura, można je dowolnie modyfikować jeśli chodzi o składniki. Istotne są tylko proporcje.
      Ostatnio dodaję do niego także czarnuszkę, którą bardzo lubię. Polecam bardzo, bo robi się dosłownie kwadrans :)

      Usuń
  2. Że też ja jeszcze go nie zrobiłam. Jak to w ogóle możliwe? ;) Dziękuję za kolejny wspaniały przepis zgłoszony do akcji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ja nie wiem, duże nie dopatrzenie ;) Chlebek jest pyszny a przepis cieszy się dużym powodzeniem wśród moich znajomych. Polecam bardzo :)

      Usuń