środa, 29 listopada 2017

Żurek

Miałam taki okres w życiu kiedy prawie każdy wrześniowy urlop spędzałam na Kaszubach. A ponieważ kuchnia jest dla mnie ważna, ta lokalna i tradycyjna szczególnie, obiad codziennie jadłam w innym miejscu. Był rok kiedy codziennie jadłam zupę rybną i rok kiedy jadłam tylko ruchanki * i oczywiście rok kiedy jadłam tylko żurek. W Łodzi mamy zalewajkę, w rodzinnym domu był biały barszcz a tam pyszny kwaśny żurek. Z kiełbasą, boczkiem, grzybami, czasem z ziemniakami a czasem z jajkiem. Nigdy nie był taki sam. 

Od tamtego czasu żurek w Qchni pojawia się regularnie. W zależności od nastroju gości w nim kiełbasa, boczek, ziemniaki, jajko a czasem wszystko na raz. I oczywiście suszone grzyby. 

Czym żurek różni się od białego barszczu ? Żurek jest na zakwasie żytnim a barszcz biały na zakwasie  pszennym. Możecie sami zrobić zakwas ale można też kupić w dobrej piekarni.



Składniki:

  • 0,5 kg dobrej kiełbasy 
  • 2,5 - 3 litry wody 
  • garść suszonych grzybów 
  • 0,5 litra zakwasu  z mąki żytniej 
  • 1/2 kg ziemniaków (opcjonalnie) 
  • 1 łyżka oleju rzepakowego 
  • 3 liście laurowe
  • kilka ziaren czarnego pieprzu
  • 5-6 kulek ziela angielskiego
  • 1 średnia obrana cebula
  • 3 ząbki czosnku
  • 2 łyżki majeranku
  • duża szczypta suszonej bazylii 
  • sól  

Wykonanie:

Grzyby zalewamy gorącą wodą i odstawiamy do namoczenia na około pół godziny. Do garnka wlewamy wodę, dodajemy liście laurowe, ziele angielskie, pieprz, czosnek i cebulę. Solimy. Jeśli żurek ma być z ziemniakami, ziemniaki obieramy, kroimy w kostkę i dojemy do wywaru. Namoczone grzyby kroimy w paski i także dodajemy do wywaru.

Kiełbasę  kroimy w pół plastry obsmażamy na silnie rozgrzanym oleju. Dodajemy do zupy. Możemy dodać także tłuszcz pozostały po smażeniu ale jego ilość zależy od tego jak dużo wytopiło się go z kiełbasy. Ja zwykle dodaję łyżkę stołową. Gotujemy około 15-20 minut po czym dodajemy zakwas. Gotujemy jeszcze kilka minut. Gotowy doprawiamy majerankiem, bazylią i solą.




* Ruchanki (l.poj. ruchanka) – płaskie, owalne racuszki z ciasta chlebowego (co daje smak lekko kwaśny) lub drożdżowego (smak słodkawy), smażone na gorącym tłuszczu.
Źródło Wikipedia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz