sobota, 15 października 2016

Forszmak lubelski

Jakoś tak wyszło, że ostatnio sięgam do tradycyjnych przepisów. Bohaterem dzisiejszego odcinka jest Forszmak lubelski. Rodzaj gulaszu w skład którego wchodzi mięso, wędzona kiełbasa, kiszone ogórki i cebula.  Będąc kilka lat temu w Lublinie odwiedziłam kilka restauracji na Rynku.  Nie wiem czyje zdumienie było większe, kelnerek w restauracjach kiedy pytałam o forszmak, czy moje kiedy odpowiadały  " A co to jest ? " W końcu zniechęcona i głodna zjadłam jakiś kotlet i wróciłam z mocnym postanowieniem, że maj nie maj, pasuje nie pasuje, ugotuję sama w domu :) 

Forszmak zagościł w mojej kuchni na dobre, kiedy przychodzą jesienne chłody, wyjmuję kiszone ogórki mojej Mamy  i w mgnieniu oka cieszę się smakiem lubelskiego specjału ;-) 

Przepis jest sumą poszukiwań na różnych kulinarnych blogach, stronach lokalnych  i stronie Ministerstwa Rolnictwa. 



Składniki: 

  • 500 g mięsa ( schab, szynka ale może być też filet z kurczaka, filet z indyka ) *
  • 200 g wędzonej kiełbasy 
  • duża cebula 
  • 3-4 kiszone ogórki 
  • 2 liście laurowe 
  • kilka ziaren czarnego  pieprzu
  • 3- 4 ziarna ziela angielskiego 
  • 2 łyżki koncentratu pomidorowego 
  • 1 łyżeczka słodkiej papryki (ja używam wędzonej)
  • sól 
  • olej do smażenia 
  • ok 500 ml wody 
Wykonanie: 

Mięso umyć, osuszyć na papierowym ręczniku, pokroić w plastry a następnie w słupki. Olej rozgrzać na patelni, mięso posypać lekko mąką a następnie obsmażyć partiami na rozgrzanym tłuszczu. Przełożyć do garnka. Cebulę pokroić w piórka a następnie przesmażyć na oleju. Przełożyć do mięsa Kiełbasę pokroić w półkrążki  i przesmażyć na pozostałym po smażeniu cebuli oleju. Dodać sól ( ostrożnie, mogą być słone ogórki), pieprz, ziele angielskie i liść laurowym zalać wodą i gotować na wolnym ogniu ok 1-1,5 godziny w zależności od tego jakiego mięsa użyliśmy ( kurczaka i indyka gotujemy krócej). W połowie gotowania dodać starte na grubych oczkach ogórki, koncentrat pomidorowy. 

Podawać z chlebem lub bagietką. Można dodać łyżkę śmietany ale ja nie dodaję.



* Do przygotowania tego forszmaku użyłam mięsa z kurczaka.


1 komentarz:

  1. Forszmak lubelski jest w menu Pyzatej Chaty http://pyzatachata.pl/.
    Niestety miejsce mocno oblegane.

    OdpowiedzUsuń